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  • Veröffentlichung
    Financing of a sustainable freight transport: Requirements and conditions for a future development of freight transport – a systematic analysis based on a comparison of countries
    (Umweltbundesamt, 2017)
    In light of current developments and challenges in the freight transport sector, the report mainly seeks to do the following:Develop a future-oriented road and rail freight transport financing model that is oriented toward sus-tainability, climate protection goals, and modal shift goals in Germany – for which a key element is the lessons that have been learned in other countries (i.e. cross-country comparison).Analyse and assess the economic impact of the elaborated financing models and instruments, in terms of the extent to which they meet German climate and modal shift goals. Both the overall economic im-pact (in terms of employment and added value) and the monetized environmental impact need to be addressed.To this end, the report builds on the groundwork concerning sustainability and climate protection goals: the German strategy for sustainable freight transport, current debates on financing, climate and mobility scenarios, and the lessons learned in other countries.
  • Veröffentlichung
    Coverage of environmental impacts in EU impact assessments
    (Umweltbundesamt, 2017) Porsch, Lucas; Kafyeke, Terri; Duin, Laurens; Ecologic Institut; Infras AG (Zürich); Deutschland. Umweltbundesamt; Matthey, Astrid
    Die Studie untersucht die Darstellung von Umweltwirkungen in EU Impact Assessments und entwickelt Empfehlungen für die Praxis der Gesetzesfolgenabschätzung in der EU und in Deutschland. Auf der Basis der Untersuchung von 12 umweltrelevanten EU Impacts Assessments sowie von Experteninterviews und einer begrenzten Literaturanalyse wurde untersucht, ob und wie Umweltwirkungen in EU Impact Assessments dargestellt, quantifiziert und monetarisiert werden. Die Studie zeigt, dass die Darstellung der Umweltwirkungen sich in den letzten 15 Jahren deutlich verbessert hat und viele Umweltwirkungen im politischen Entscheidungsprozess eine wichtige Rolle spielen. Es gibt jedoch immer noch beträchtliche Lücken in der Darstellung. So werden schwer zu modellierende Umweltwirkungen (unter anderem Biodiversität) in vielen Impact Assessments und Entscheidungsprozessen weiterhin nicht adäquat berücksichtigt. Regelmäßig werden Politikoptionen analysiert, die in Bezug auf ihre Umweltwirkungen zu ähnlich sind, als dass diese entscheidungsrelevant wären. In diesen Bereichen könnten mit Investitionen in Daten und Modelle noch erhebliche Verbesserungen erzielt werden. Quelle: Forschungsbericht