Publikation:
Urban components under Article 6 of the Paris Agreement

dc.contributor.authorButzengeiger, Sonja
dc.contributor.authorMichaelowa, Axel
dc.contributor.authorWeldner, Kaja
dc.contributor.organisationOtherPerspectives Climate Group
dc.contributor.organisationalEditorDeutschland. Umweltbundesamt
dc.contributor.otherKruse, Marcel
dc.date.accessioned2024-06-16T13:55:03Z
dc.date.available2024-06-16T13:55:03Z
dc.date.issued2021
dc.date.submittedReport completed in: May 2020
dc.description.abstractStädtische Gebiete verursachen über 70% der direkten und indirekten CO2-Emissionen weltweit. Um das international vereinbarte Ziel zu erreichen, den globalen Temperaturanstieg auf 1,5 bis 2 ˚C zu begrenzen, sind erhebliche Anstrengungen zur Emissionsreduktion in Städten erforderlich. Die Mobilisierung signifikanter Treibhausgasminderungen in Städten ist jedoch aufgrund ihrer sehr heterogenen Strukturen und einer großen Anzahl kleiner, unterschiedlicher Emissionsquellen (z. B. Verkehr, Gebäude) eine große Herausforderung. Darüber hinaus sind die Organisationsstrukturen städtischer Emissionsquellen viel vielfältiger als die von z.B. großen industriellen Punktquellen. Eine weitere Herausforderung für verantwortliche Entscheidungsträger und Institutionen ist, dass sie nur eingeschränkten Zugang zu Investitionskapital haben, um großskalierte Maßnahmen zur Reduktion von Treibhausgasminderungen umzusetzen. Kohlenstoffmarktmechanismen nach Artikel 6 des Pariser Abkommens können neue Chancen für die Mobilisierung von großangelegten Emissionsminderungs-Maßnahmen und Politiken darstellen. Das vorliegende Forschungsprojekt hat zunächst die Prävalenz und Erfahrungen städtischer Minderungsprojekte im Rahmen des Clean Development Mechanism (CDM), von Nationally Appropriate Mitigation Actions (NAMAs) sowie von Transformative Actions Programs (TAP) untersucht. Darauf aufbauend wurden verschiedene konzeptionelle Ansätze zur Umsetzung von Artikel 6 in Städten erarbeitet. Um die unterschiedlichen nationalen Strukturen und Rahmenbedingungen angemessen berücksichtigen zu können, wird ein "Menüansatz" mit einheitlichen Prinzipien und Standards vorgeschlagen. Darüber hinaus untersucht die Studie Ansätze zur Bestimmung der Zusätzlichkeit urbaner Minderungsaktivitäten und diskutiert verschiedene Finanzierungsoptionen. Quelle: Forschungsberichtde
dc.description.abstractUrban areas cause over 70% of direct and indirect CO2-emissions worldwide. To achieve the internationally agreed goal of limiting the global temperature increase to 1.5 to 2 ˚ C, considerable efforts to reduce emissions in cities are required. Mobilizing significant greenhouse gas reductions in cities is, however, a major challenge due to their very heterogeneous structures and a large number of small and varied emission sources (e.g. traffic, buildings). In addition, the organisational structures of urban emission sources are much more diverse than those of e.g. major industrial point sources. A general challenge for responsible decision-makers and institutions is that they have limited access to investment capital to implement large-scale measures to reduce greenhouse gas emissions. Carbon market mechanisms under Article 6 of the Paris Agreement can offer new opportunities for the mobilisation of large-scale emission reduction measures and policies. This research project first examined the prevalence and experience of urban reduction projects within the framework of the Clean Development Mechanism (CDM), Nationally Appropriate Mitigation Actions (NAMAs) and Transformative Actions Programs (TAP). Building on this, various conceptual approaches to the implementation of Art. 6 in cities were developed. In order to take appropriate account of the different national structures and framework conditions, a "menu approach" with uniform principles and standards is proposed. In addition, the study examines approaches to determine the additionality of urban mitigation activities and discusses various financing options. Quelle: Forschungsberichten
dc.description.abstractUrban areas cause over 70% of direct and indirect ⁠CO2⁠-emissions worldwide. Carbon market mechanisms under Article 6 of the Paris Agreement can offer new opportunities for the mobilisation of urban emission reduction measures and policies. This research project first examined the prevalence and experience of urban reduction projects within the framework of the Clean Development Mechanism (CDM), Nationally Appropriate ⁠Mitigation⁠ Actions (NAMAs) and Transformative Actions Programs (TAP). Building on this, conceptual approaches to the implementation of urban Art. 6 activities were developed. In addition, the study discusses approaches to determine the additionality and various financing options for urban mitigation activities.de
dc.format.extent1 Onlineresource (123 pages)
dc.format.mediumonline resource
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.60810/openumwelt-2810
dc.identifier.urihttps://openumwelt.de/handle/123456789/3861
dc.language.isoeng
dc.publisherUmweltbundesamt
dc.relation.ispartofseriesClimate Change
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
dc.subjectUrban emissions reduction
dc.subjectArticle 6 of the Paris Agreement
dc.subjectcarbon markets
dc.subjectfinancing urban mitigation
dc.subject.ubaThemeClimate | Energy
dc.titleUrban components under Article 6 of the Paris Agreement
dc.title.alternativeUrban components under Article 6 of the Paris Agreement
dc.typeMonographie
dc.type.dcmitext
dc.type.mediumcomputer
dspace.entity.typePublication
local.audienceWissenschaft
local.bibliographicCitation.number06/2021
local.bibliographicCitation.publisherPlaceDessau-Roßlau
local.collectionClimate Change / Umweltbundesamt
local.contributor.authorId00414465
local.contributor.authorId(DE-588)1051484723
local.contributor.authorId(DE-588)171299582
local.contributor.authorId02051919
local.contributor.authorId02186364
local.contributor.otherId02171133
local.identifier.catalogId02480437
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local.ingest.catalogBCnumber06/2021
local.ingest.cmsBCnumber06/2021
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local.jointTitleURBAN COMPONENTS UNDER ARTICLE 6 OF THE PARIS AGREEMENT FINAL REPORT
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