Publikation: Development of proposals, including legal instruments, to improve the data situation on the whereabouts of end-of-life vehicles
dc.contributor.author | Sander, Knut | |
dc.contributor.author | Wagner, Lukas | |
dc.contributor.author | Sanden, Joachim | |
dc.contributor.organisationOther | Institut für Ökologie und Politik | |
dc.contributor.organisationOther | Leuphana Universität Lüneburg | |
dc.contributor.organisationOther | Wuppertal Institut | |
dc.contributor.organisationalEditor | Deutschland. Umweltbundesamt | |
dc.contributor.other | Jung, Matthias | |
dc.date.accessioned | 2024-06-16T15:32:46Z | |
dc.date.available | 2024-06-16T15:32:46Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | Study completed in: February 2017 | |
dc.description.abstract | Jährlich werden in Deutschland rund 8 Millionen Personenkraftwagen (Pkw) außer Betrieb gesetzt, von denen rund 3 Millionen als endgültig außer Betrieb gesetzt betrachtet wurden. Aus den verfügbaren statistischen Quellen ließ sich der Verbleib von jährlich gut 1 Million der endgültig außer Betrieb gesetzten Pkw in Deutschland nicht belegen. Gegenstand des Forschungsvorhabens war die möglichst weitgehende Schließung dieser ąstatistischen Lückeĺ. Hierfür wurden der Status Quo sowie die Ursachen der statistischen Lücke intensiv über Expertengespräche, Workshops, Primärerhebungen, Datenbankauswertungen und Literaturrecherchen analysiert und die Verbleibswege in Szenarien systematisiert. Im Ergebnis zeigte sich, dass die Anzahl der zugrunde gelegten Außerbetriebsetzungen erhöht werden musste, da N1-Fahrzeuge bisher nicht erfasst wurden (0,36 Mio. Fz.). Die korrigierte Berechnung der Anzahl endgültig außer Betrieb gesetzter Fahrzeuge ergab eine Minderung der Lücke um 0,52 Mio. Fahrzeuge. Lücken im Informationsfluss ausländischer Zollausgangsstellen waren die Ursache für eine Lücke von rund 0,21 Mio. Fahrzeugen. Vor dem Hintergrund dieser und der weiteren Ergebnisse konnte die statistische Lücke weitestgehend geschlossen werden. Datenunsicherheiten bestehen insbesondere bei den Verbleibswegen der nicht-anerkannten Demontage im In- und Ausland. Die Studie entwickelt unter Berücksichtigung der aufgezeigten Ursachen der statistischen Lücke Empfehlungen und Maßnahmenvorschläge zur Optimierung der Situation. Die zukünftige Verbesserung der Datenlage soll mit Maßnahmen auf zwei Ebenen erreicht werden: Maßnahmen zur Verbesserung der Statistiken und Informationsflüsse, Maßnahmen zur Steuerung der Fahrzeuge in besser dokumentierte Verbleibswege. Hierzu gehören beispielsweise die Stärkung des Vollzugs gegen nicht anerkannte Demontage, die Verbesserung der Abgrenzung zwischen Altfahrzeug und Gebrauchtwagen sowie die Stärkung des Verwertungsnachweises. Quelle: Forschungsbericht | de |
dc.description.abstract | Around 8 million passenger cars are decommissioned annually in Germany. 3 million of those cars are permanently decommissioned. From the available statistical sources, it was not possible to account for the whereabouts of about 1 million of the permanently decommissioned passenger cars in Germany each year. With this background the subjectmatter of the research project was the closure of this ĺstatistical gap̷ to the maximum extent possible. For this, the status quo and the reasons for the statistical gap have been analysed in depth based on expert discussions, workshops, field research, evaluation of data bases and literature research and systemised in scenarios. As a result the number of decommissioning has been increased by 0.36 million cars due to missing N1-vehicles in recent reporting. The correct calculation of permanent decommissioning reduced the gap by about 0.52 million cars. Gaps in the information flow from foreign customs have been respon-sible for a gap of 0.21 million cars. In combination with additional findings it has been possible to close the gap largely. Systematically the highest data uncertainties are with the whereabouts in non-certified dismantling. Proposals to optimise the current situation have been elaborated for each of the identified reasons for the statistical gap. Future improvements of the data basis shall be achieved by measures in two areas: Measures to improve statistics and information flows, Measures to steer vehicles in better documented whereabouts. This is for example strengthening of the enforcement against non-certified dismantling of vehicles, improving the differentiation between end of life vehicles and second hand cars and the strengthening of the certificate of destruction. Quelle: Forschungsbericht | en |
dc.description.abstract | To minimize the impact of end-of life vehicles on the environment they have to be managed in accordance with the legal requirements. Against this background it is important to comprehend the whereabouts of permanently decommissioned passenger cars. From the available statistical sources it was only possible to account for the whereabouts in parts for the last years. The subject-matter of the research project was the closure of this ‘statistical gap’ to the maximum extent possible. The objectives of the project were the identification of the possible reasons underlying the ‘statistical gap’, the determination, itemisation and, to the maximum extent possible, quantification of information on the actual whereabouts of permanently decommissioned vehicles and the development of measures and instruments that can be used to permanently improve the data situation. | en |
dc.format.extent | 1 Onlineressource (309 Seiten) | |
dc.format.medium | online resource | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.60810/openumwelt-6579 | |
dc.identifier.uri | https://openumwelt.de/handle/123456789/6794 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Umweltbundesamt | |
dc.relation.ispartofseries | Texte | |
dc.rights.uri | http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/ | |
dc.subject | Altfahrzeug | |
dc.subject | Stilllegung | |
dc.subject | end of life vehicle | |
dc.subject | whereabouts | |
dc.subject | deregistration | |
dc.subject | decommissioning | |
dc.subject | ELV dismantling | |
dc.subject | second hand car export | |
dc.subject | used car | |
dc.subject | certificate of dismantling | |
dc.subject.ubaTheme | Waste | Resources | |
dc.title | Development of proposals, including legal instruments, to improve the data situation on the whereabouts of end-of-life vehicles | |
dc.title.alternative | Development of proposals, including legal instruments, to improve the data situation on the whereabouts of end-of-life vehicles | |
dc.type | Forschungsbericht | |
dc.type | Monographie | |
dc.type.dcmi | text | |
dc.type.medium | computer | |
dspace.entity.type | Publication | |
local.audience | Companies | |
local.bibliographicCitation.number | 51/2017 | |
local.bibliographicCitation.publisherPlace | Dessau-Roßlau | |
local.collection | Texte / Umweltbundesamt | |
local.contributor.authorId | 02014434 | |
local.contributor.authorId | 02177101 | |
local.contributor.authorId | 02046849 | |
local.contributor.otherId | 02046440 | |
local.identifier.catalogId | 02446851 | |
local.identifier.cmsId | 56068 | |
local.identifier.fundingIndicator | 3714333150 | |
local.identifier.standardizedFundingIndicator | 37143331 | |
local.ingest.catalogBCnumber | 51/2017 | |
local.ingest.cmsBCnumber | 51/2017 | |
local.ingest.cmsCreatedOn | 2017-06-08T13:41:32 | |
local.ingest.cmsModifiedOn | 2017-08-09T12:28:33 | |
local.ingest.cmsStateChangedOn | 2017-08-09T12:28:32 | |
local.ingest.cmsStateNew | Live (veröffentlicht) | |
local.ingest.cmsStateOld | Live Überarbeitung | |
local.ingest.cmsStateRevisionId | 99081 | |
local.ingest.leader | 09481nam a2200000uu 4500 | |
local.jointTitle | DEVELOPMENT OF PROPOSALS INCLUDING LEGAL INSTRUMENTS TO IMPROVE THE DATA SITUATION ON THE WHEREABOUTS OF ENDOFLIFE VEHICLES FINAL REPORT | |
local.newsletter | 0 | |
local.source | catalog | |
local.source | enriched with cms, Id: 56068 at 2024-06-18T15:53:17.392404 | |
local.source.uri | http://webde/gruppen/bibliothek/OnlineReports/EF000907.pdf | |
local.subject.researchIndicator | 33 | |
local.subtitle | final report |