Publikation:
Further development of public transport in and after the pandemic

dc.contributor.authorStein, Axel
dc.contributor.authorLehmann, Sophie
dc.contributor.authorEiser, Lara
dc.contributor.organisationOtherKCW GmbH
dc.contributor.organisationOtherProbst & Consorten Marketing-Beratung
dc.contributor.organisationalEditorDeutschland. Umweltbundesamt
dc.contributor.otherLambrecht, Martin
dc.date.issued2022
dc.description.abstractDas vorliegende Gutachten gibt einen Überblick über die Auswirkungen der Corona-Pandemie auf den Personenverkehrsmarkt und insbesondere auf den ÖPNV. Es wird anhand aktueller Studien und eigens angestellter Marktrecherchen ausgeführt, welche Veränderungen in Verkehrsnachfrage und Verkehrsmittelwahl über die ersten beiden Jahre der Pandemie beobachtet werden konnten und welche Konsequenzen für die Entwicklung des ÖPNV zu ziehen sind. So ist die Verkehrsnachfrage zu Beginn der Pandemie zunächst erheblich zurückgegangen. Vor allem mittlere bis weite Wege fanden nicht mehr statt. Dafür rückten der Nahraum und mit ihm kurze Wege in den Fokus. In Form von Homeoffice und Online-Einkäufen verhalf die Pandemie der Digitalisierung zum Durchbruch. Kollektiv genutzte Verkehrsmittel erfuhren hingegen während der Pandemie einen Bedeutungsverlust, auch Multimodalität hat an Verbreitung eingebüßt. Der ÖPNV verlor im Verlaufe der Pandemie viel Stammkundschaft und wird von vielen hinsichtlich seiner Sauberkeit und Hygienestandards schlecht eingeschätzt - obwohl in öffentlichen Verkehrsmitteln kein erhöhtes Infektionsrisiko festgestellt werden konnte. Zur Rückgewinnung "verloren gegangener" Fahrgäste und Gewinnung neuer Fahrgäste empfiehlt das Gutachten eine Verbesserung des ÖPNV-Angebots vor allem durch Leistungsaufwuchs, Kundenorientierung und Erhöhung der Netzdichte. Außerdem gibt es Empfehlungen zu konkreten Maßnahmen, die einen erhöhten Schutz vor Viren bewirken oder tariflich auf veränderte Nachfragemuster reagieren. Letztgenannte Empfehlungen werden auf Grundlage eigens durchgeführter Marktrecherchen getroffen. Der vorliegende Bericht ist Teil des ReFoPlan-Vorhabens "Luftreinhaltung und Klimaschutz durch Stärkung des ÖPNV: Finanzierungsgrundlagen erweitern und verstetigen". Quelle: Forschungsberichtde
dc.description.abstractThis report provides an overview of the effects of the coronavirus pandemic on the passenger transport market and in particular on short-distance public transport in Germany. Based on recent studies and market research, the changes in transport demand and modal split during the first two years of the pandemic are being reported and the consequences for the development of public transport presented. At the beginning of the pandemic transport demand decreased considerably. In particular, middle- to long-distance trips no longer took place. Instead, the focus shifted to mobility within neighbourhoods and short-distance trips. Through the increase of working from home and online shopping, the pandemic led to a breakthrough of the digital transformation. Mass transport, on the other hand, lost importance during the pandemic, and multimodality also became less widespread. Public transport lost many regular customers during the pandemic and is considered by many to be poor in terms of cleanliness and hygiene standards - even though no increased risk of infection was identified in public transport. To win back "lost" costumers and attract new ones, the report recommends improving public transport services, especially by increasing passenger transport services, developing a better understanding of what passengers need and providing an extension of the transport service network. It also makes recommendations on specific measures to increase protection against viruses or to respond to changing demand for different fares. The latter recommendations are made according to specialised market research. This report is part of the ReFoPlan project "Clean Air and Climate Protection by Strengthening Public Transport: Expanding and Stabilizing the Financing Basis". Quelle: Forschungsberichten
dc.description.abstractThe coronavirus pandemic and the increased use of digital formats that it has triggered is resulting in changes in public transport. Fear of infection and changed work conditions caused demand to drop in 2020/2021 in Germany. Measures such as the 9-euro ticket have proven that it takes innovative approaches to make public transport more attractive.This study investigates the changes in demand for public transport services during the coronavirus pandemic and shows that occupancy control measures can also help to prevent overcrowding on the public transport system. In conclusion, the study also analyses and evaluates alternative fare schemes.en
dc.format.extent1 Onlineresource (99 pages)
dc.format.mediumonline resource
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.60810/openumwelt-6507
dc.identifier.urihttps://openumwelt.de/handle/123456789/2267
dc.language.isoger
dc.publisherUmweltbundesamt
dc.relation.ispartofseriesTexte
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
dc.subjectÖffentlicher Verkehr
dc.subjectÖffentlicher Personennahverkehr
dc.subjectpublic transport
dc.subjectlocal public transport
dc.subjectservice level
dc.subjectcoronavirus pandemic
dc.subjectprotection against coronavirus
dc.subjectdemand for public transport
dc.subjectfare schemes
dc.subjectfunding public transport
dc.subject.ubaThemeVerkehr
dc.subject.ubaThemeTransport
dc.titleFurther development of public transport in and after the pandemic
dc.typeForschungsbericht
dc.typeMonographie
dspace.entity.typePublication
local.audienceScience
local.bibliographicCitation.number120/2022
local.bibliographicCitation.publisherPlaceDessau-Roßlau
local.collectionTexte / Umweltbundesamt
local.identifier.fundingIndicator3721581040
local.identifier.standardizedFundingIndicator37215810
local.subtitleGerman case study ; final report

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