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Paris Agreement: development of measures and activities for climate-friendly aviation and maritime transport
Paris Agreement: development of measures and activities for climate-friendly aviation and maritime transport
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Keywords
Energiewende, Luftverkehr, Seeschifffahrt, Power to Liquid, Seeverkehr, ICAO, power to liquid
Citation
Cames, Martin, Jakob Graichen and Nora Wissner, 2023. Paris Agreement: development of measures and activities for climate-friendly aviation and maritime transport [online]. Dessau-Roßlau: Umweltbundesamt. Climate Change, 25/2023. Verfügbar unter: https://openumwelt.de/handle/123456789/1924
Abstract german
Der Luft- und Seeverkehr ist im Übereinkommen von Paris nicht explizit erwähnt, in Artikel 4 streben die Staaten jedoch an, in der 2. Hälfte dieses Jahrhunderts einen Ausgleich zwischen anthropogenen Treibhausgasemissionen und Senken oder mit anderen Worten die vollständige Dekarbonisierung bzw. Klimaneutralität zu erreichen. Da die Emissionen des Luft- und Seeverkehrs eindeutig anthropogen sind, fallen sie auch ohne explizite Erwähnung unter die Ziele des Paris Agreements. Im Rahmen des Vorhabens wurden BMU und UBA umfangreich und zeitnah zu vielen Fragen im Kontext Treibhausgasminderung im internationalen Luft- und Seeverkehr unterstützt. Die Unterstützung reichte von der quantitativen Analyse von aktuellen Vorschlägen für Politiken oder Instrumente über die Ad-hoc-Unterstützung bei und zwischen den Verhandlungen internationaler Gremien (ICAO, IMO, EU, etc.) bis hin zur Weiterentwicklung bestehender Instrumente oder Entwicklung eigener Politikvorschläge. Die Diskussion um Treibhausgasminderungen im Luft- und Seeverkehr konnte während der Laufzeit dieses Vorhabens ein Stück weit in Richtung des mit dem Übereinkommen von Paris kompatiblen Minderungspfades vorangetrieben werden. Das Vorhaben hat dazu eigene Beiträge geleistet und somit seine ursprüngliche Zielsetzung erfüllt. Gleichwohl sind der Internationale Luft- und Seeverkehr noch weit vom Paris-kompatiblen Minderungspfad entfernt. Insofern dürfen die Anstrengungen, internationale Vereinbarungen mit ambitionierten Zielen und Instrumenten abzuschließen, nicht nachlassen. Quelle: Forschungsbericht
Abstract english
Aviation and maritime transport are not explicitly mentioned in the Paris Agreement. In Article 4, however, the Parties aim to achieve a balance between anthropogenic greenhouse gas emis sions and sinks â€Ì in other words, complete decarbonisation and climate neutrality - in the sec ond half of this century. Since emissions from aviation and maritime transport are clearly an thropogenic, they fall within the scope of the Paris Agreement goals even without being explic itly mentioned. Within the scope of this project, BMU and UBA received comprehensive and timely support on many issues relating to greenhouse gas mitigation in international aviation and maritime transport. This support ranged from quantitative analysis of current proposals for policies or in struments to ad hoc support in and between negotiations of international bodies (ICAO, IMO, EU, etc.) and to further development of existing instruments or development of their own policy pro posals. Over the course of this project, the discussion about greenhouse gas reductions in aviation and maritime transport moved somewhat towards a reduction path that is compatible with the Paris Agreement. This project has contributed to that change, thereby fulfilling its original objective. Nevertheless, international aviation and maritime transport are still far off a reduction path that is compatible with the Paris Agreement. With this in mind, efforts to make international agree ments with ambitious targets and instruments must not diminish. Quelle: Forschungsbericht