Person:
Abeling, Thomas

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Abeling
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Thomas
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  • Veröffentlichung
    Neustart der EU-Nachhaltigkeitspolitik
    (2016) Abeling, Thomas; Blum, Christopher; Brandt, Marc; Bünger, Björn; Burger, Andreas; Daschkeit, Achim; Ehlers, Knut; Ginzky, Harald; Günther, Jens; Kabel, Claudia; Koch-Jugl, Juliane; Knoche, Guido; Kosmol, Jan; Lambrecht, Martin; Langner, Marcel; Löwe, Christian; Matezki, Steffen; Matthey, Astrid; Mohaupt, Volker; Mönch, Lars; Mutert, Tina; Nöh, Ingrid; Oehme, Ines; Penn-Bressel, Gertrude; Richter, Marianne; Richter, Nadja; Richter, Simone; Rose, Johanna; Stolzenberg, Hans-Christian; Thierbach, Claudia; Wolke, Frank; Wuttke, Joachim; Deutschland. Umweltbundesamt
    Aus Sicht des Umweltbundesamts (UBA) muss die EU-Nachhaltigkeitsstrategie novelliert werden, um die globalen Nachhaltigkeitsziele (Sustainable Development Goals, SDGs) auf EU-Ebene umzusetzen. Das Positionspapier benennt Zielsetzungen und Maßnahmen für eine nachhaltige Entwicklung in der EU. Quelle: Umweltbundesamt
  • Veröffentlichung
    Conceptualizing community resilience to natural hazards - the emBRACE framework
    (2017) Kruse, Sylvia; Abeling, Thomas; Deeming, Hugh
    The level of community is considered to be vital for building disaster resilience. Yet, community resilience as a scientific concept often remains vaguely defined and lacks the guiding characteristics necessary for analysing and enhancing resilience on the ground. The emBRACE framework of community resilience presented in this paper provides a heuristic analytical tool for understanding, explaining and measuring community resilience to natural hazards. It was developed in an iterative process building on existing scholarly debates, on empirical case study work in five countries and on participatory consultation with community stakeholders where the framework was applied and ground-tested in different contexts and for different hazard types. The framework conceptualizes resilience across three core domains: (i) resources and capacities, (ii) actions and (iii) learning. These three domains are conceptualized as intrinsically conjoined within a whole. Community resilience is influenced by these integral elements as well as by extra-community forces comprising disaster risk governance and thus laws, policies and responsibilities on the one hand and on the other, the general societal context, natural and human-made disturbances and system change over time. The framework is a graphically rendered heuristic, which through application can assist in guiding the assessment of community resilience in a systematic way and identifying key drivers and barriers of resilience that affect any particular hazard-exposed community. Quelle: https://www.nat-hazards-earth-syst-sci.net
  • Veröffentlichung
    Resilienz als Konzept in Wissenschaft und Praxis
    (2016) Schneiderbauer, Stefan; Abeling, Thomas; Kruse, Sylvia; Kuhlicke, Christian
  • Veröffentlichung
    Klimaresilienz stärken: Bausteine für eine strategische Klimarisikovorsorge
    (Umweltbundesamt, 2021) Abeling, Thomas; Baumgarten, Corinna; Burger, Andreas; Haße, Clemens; Rechenberg, Jörg; Deutschland. Umweltbundesamt; Köder, Lea; Lamfried, Daniel
    Extreme Wettereignisse können große Schäden anrichten. Es ist absehbar, dass durch die zunehmende Erderhitzung solche Ereignisse zukünftig häufiger und intensiver auftreten werden. Bisher ist die Vorsorge gegen mögliche Schäden unzureichend. Die Risiken für Immobilien und Infrastrukturen sind nicht immer bekannt. Deutlich weniger als die Hälfte aller Wohnimmobilien sind bisher überhaupt gegen Naturgefahren versichert. In großen Schadensfällen, wie den Extremniederschlägen im Juli 2021, werden kurzfristig staatliche Hilfen eingerichtet. Diese ad hoc Hilfen sind für Betroffene kaum kalkulierbar und setzen in der Regel keine Anreize zur Vorsorge oder Versicherung. Zudem belasten sie die öffentlichen Haushalte und verhindern im schlimmsten Fall wichtige Investitionen an anderer Stelle. Insgesamt fehlt es an einer strategischen Klimarisikovorsorge. Das vorliegende Papier skizziert ein Bündel an Maßnahmen, um diese Situation zu verbessern. Quelle: www.umweltbundesamt.de
  • Veröffentlichung
    Restart of the EU sustainability policy
    (2016) Abeling, Thomas; Blum, Christopher; Brandt, Marc; Bünger, Björn; Burger, Andreas; Daschkeit, Achim; Ehlers, Knut; Ginzky, Harald; Günther, Jens; Kabel, Claudia; Koch-Jugl, Juliane; Knoche, Guido; Kosmol, Jan; Lambrecht, Martin; Langner, Marcel; Löwe, Christian; Matezki, Steffen; Matthey, Astrid; Mohaupt, Volker; Mönch, Lars; Mutert, Tina; Nöh, Ingrid; Oehme, Ines; Penn-Bressel, Gertrude; Richter, Marianne; Richter, Nadja; Richter, Simone; Rose, Johanna; Stolzenberg, Hans-Christian; Thierbach, Claudia; Wolke, Frank; Wuttke, Joachim; Deutschland. Umweltbundesamt
    The German Environment Agency (UBA) is in favour of a revision of the EU Sustainable Development Strategy in order to implement the Sustainable Devel opment Goals at European Level. The position paper of the German Environment Agency identifies objectives and required actions for sustainable development in the EU. Quelle: Umweltbundesamt
  • Veröffentlichung
    Resilience as a concept in science and practice
    (2016) Schneiderbauer, Stefan; Abeling, Thomas; Kruse, Sylvia; Kuhlicke, Christian
  • Veröffentlichung
    Resilience
    (2018) Abeling, Thomas; Daschkeit, Achim; Mahrenholz, Petra; Schauser, Inke