Climate Change

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    Stakeholder Participation in Adaptation to Climate Change
    (Umweltbundesamt, 2013)
    The report concludes with recommendations for planning and conducting stakeholder participation processes and suggests suitable designs depending on the pursued objectives.
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    What Makes an Ideal Global Stocktake? A Functional Analysis
    (Umweltbundesamt, 2018)
    Many hope that the Global Stocktake under the Paris Agreement can become a catalyst for increased mitigation ambition over time. Based on different theories of change, this paper outlines four governance functions for the Global Stocktake. It can contribute to the Paris Agreement as a pacemaker (stimulating and synchronizing policy processes across governance levels), by ensuring accountability of Parties, by enhancing ambition through benchmarks for action and transformative learning, and by reiterating and refining the guidance and signal provided from the Paris Agreement. The paper further outlines process- and information-related preconditions that would enable an ideal Global Stocktake.
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    Climate change mitigation in emerging economies: From potentials to actions
    (2013) Mersmann, Florian; Vieweg, Marion; Ecofys Germany GmbH; Wuppertal Institut für Klima, Umwelt, Energie; Deutschland. Umweltbundesamt
    Der Ausstoß von Treibhausgasen muss deutlich sinken, um den durchschnittlichen globalen Temperaturanstieg auf ein Maximum von 2˚C über das vorindustrielle Niveau zu begrenzen. Dies verlangt Emissionsreduktionen von allen Ländern mit hohen Emissionen, angeführt von den entwickelten Ländern. Die Relevanz der Schwellenländer steigt in dieser globalen Anstrengung jedoch zunehmend.
    Dieser Bericht gibt einen Überblick über derzeitige Aktivitäten zur Minderung des Klimawandels in sechs Schwellenländern: Brasilien, China, Indien, Mexiko, Südafrika und Südkorea. Wir betrachten institutionelle Strukturen im Bereich Klimawandel und untersuchen Systeme zur Messung, Berichterstattung und Verifizierung (MRV) von Treibhausgasemissionen, sowie politische Maßnahmen und andere Aktivitäten zur Vermeidung von Emissionen. Die Analyse stellt auch dar, wo noch Barrieren überwunden werden müssen und wie die internationale Gemeinschaft die Länder dabei unterstützen kann.
    Die Ergebnisse zeigen, dass alle untersuchten Länder ihre institutionelle Struktur und ihre MRV Systeme in den letzten Jahren erheblich verbessert haben und meist kohärente Rahmenbedingungen für Klimastrategien und politische Maßnahmen geschaffen haben. Für weitere Verbesserung und um weitergehende Emissionsreduktionen zu erzielen, wird es in den nächsten Jahren essentiell sein, auf der nationalen und regionalen Regierungsebene und in der Privatwirtschaft zusätzliche Kapazitäten zu schaffen und in der Bevölkerung das Bewusstsein für die Thematik zu stärken.
    Quelle: Forschungsbericht
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    Final Report of the Project "Using Standardized Baselines (CDM) for Achieving Climate Policy Goals in Developing Countries (Suppressed Demand)"
    (2015) Arens, Christof; Hermwille, Lukas; Burian, Martin; Deutschland. Umweltbundesamt; Wuppertal Institut für Klima, Umwelt, Energie; GFA Consulting Group GmbH
    Standardised Baselines (SBs) shall improve the opportunities for least developed countries and other underrepresented regions to participate in the Clean Development Mechanism (CDM). SBs allow for shifting the effort of developing baseline scenarios and additionality testing from the individual project to the sectoral level. This research project followed two separate approaches in order to gather experiences with the development of SBs and to contribute to the advancement of the SB regulatory framework. Under the first approach, an SB for rural electrification in Ethiopia was developed in cooperation with the Ethiopian Designated National Authority, which submitted the SB to the UNFCCC Secretariat. In the second part of the project, a scoping study assesses how SBs can be developed to cover complex integrated production processes. The Indonesian cement sector was chosen as case for this study.
    Quelle: www.umweltbundesamt.de
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    Evaluation and development of recommendations on the CDM EB's Sustainable Development tool including the sustainability requirements of other flexible mechanisms
    (Umweltbundesamt, 2015) Arens, Christof; Beuermann, Christiane; Mersmann, Florian; Wuppertal Institut für Klima, Umwelt, Energie; Deutschland. Umweltbundesamt; Seemann, Verena
    Das Forschungsvorhaben "Evaluation and development of recommendations on the CDM EBs Sustainable Development Tool including the sustainability requirements of other flexible mechanisms" hat zum Ziel, mögliche Unzulänglichkeiten des CDM SD Tools zu identifizieren, und strukturierte Vorschläge zu seiner Verbesserung zu machen. Erkenntnisse aus diesem Projekt sollen Leuchtturmcharakter für die Entwicklung von Nachhaltigkeits-Bewertungsinstrumenten in anderen Kohlenstoff-Mechanismen inner- und außerhalb der UNFCCC besitzen.Dieser Bericht spiegelt die konsolidierten Erkenntnisse aus den drei Arbeitspaketen des Vorhabens wider. Das erste Kapitel erläutert den Hintergrund und leitet in den Bericht ein. Das darauf folgende Kapitel bewertet und vergleicht Vorgaben zur Nachhaltigkeitsbewertung verschiedener Flexibler Mechanismen und multilateraler Standards. Das dritte Kapitel beinhaltet einen Literatur-Überblick sowie Erkenntnisse aus Interviews zur Nutzbarkeit des SD Tools mit Regierungsvertretern aus Gastgeberländern, Projektentwicklern sowie einer Käuferperspektive. Im vierten Kapitel werden die gewonnenen Erkenntnisse über die Vor- und Nachteile des SD Tools im Vergleich zu anderen Mechanismen, vor allem aber in Anbetracht der Bedürfnisse seiner Nutzer diskutiert. Diese Analyse dient dazu, Empfehlungen für die Weiterentwicklung des Tools zu geben. Die Vorschläge sind aufgeteilt in solche, die relativ leicht zu implementieren sind, und solche, die das Tool zu einem echten Instrument zur Bewertung von Nachhaltigkeitseffekten transformieren würden.In einem letzten Schritt wird ein Ausblick auf Möglichkeiten gegeben, wie die Erfahrungen und Verbesserungsmöglichkeiten des Tools genutzt werden können auf dem Weg zu einem global harmonisierten und dennoch flexiblen Instrument zur Bewertung von zur nachhaltigen Entwicklung beitragenden Treibhausgas-Minderungsmaßnahmen.
    Quelle:Forschungsbericht
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    Implications of Standardized CDM Baselines for Least Developed Countries (LDCs) and their Use in National 'Measuring, Reporting and Verification (MRV)'-Systems
    (2015) Arens, Christof; Burian, Martin; Hermwille, Lukas; Wuppertal Institut für Klima, Umwelt, Energie; Deutschland. Umweltbundesamt
    To support the development of CDM Standardized Baselines, the German Environmental Agency commissioned the Wuppertal Institute and GFA Consulting Group in 2012 to investigate implications of Standardised Baselines on least developed countries and their utilization in national MRV systems. A case study was conducted to make the case for the utilization of standardised baselines to promote rural electrification in least developed countries. This study is based on the approved Small Scale Methodology (AMS) I.L ´Electrification of rural communities using renewable energy. It sketches a possible standardized emission factor for a rural electrification program in Ethiopia. The study is accessible under:
    Furthermore, the project team conducted a series of qualitative expert interviews focussing on the Guidelines for the development of sector-specific Standardized CDM Baselines.
    Quelle: http://www.umweltbundesamt.de/
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    Citizen Consultation "World Wide Views on Climate and Energy" in the run-up to COP 21 in Paris 2015
    (2017) Jain, Angela; Vergne, Antoine; Kusch, Christian; Deutschland. Umweltbundesamt
    The worldwide initiative for citizen participation ̮World Wide ViewsŁ, which was first cooperatively led by Denmark and France in 2009, was the first opportunity to give the non-organized civil society a platform and a voice. In the year 2015, the citizen participation was organised on climate and energy questions in regards to the international climate conferences. In Germany, the civil dialogue included more than 70 randomly selected persons and took place on the 6th of July 2015. At the beginning, the citizens were informed about the present situation of the international climate conferences. After that, the citizens had the opportunity to discuss the questions pertinent to climate change negotiations in small groups. At the very same day of the consultation process the results of the German and the other participating countries were disclosed. Thus, opinions from almost 10,000 representatives of the civil society from 76 countries were captured. With the objective to feed in the results in the international negotiation process, inter alia, the German results, were presented into different fora international climate politics, for example the climate change conference in Paris in order to make them available to the climate change diplomats from all over the world. Quelle: Umweltbundesamt
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    Instruments to increase climate policy ambition before 2020 - economic and political implications in selected industry and emerging countries
    (Umweltbundesamt, 2016) Healy, Sean; Schumacher, Katja; Day, Thomas; Deutschland. Umweltbundesamt
    Derzeit besteht eine Lücke zwischen den projizierten Treibhausgasemissionen in den ćangestrebten nationalen Beiträgen̮ (Intended Nationally Determined Contributions, INDCs), die von den Ländern bei der UNFCCC eingereicht wurden, und den Emissionen, die mit einer Begrenzung des globalen Temperaturanstiegs auf maximal 2˚C konsistent sind (Climate Action Tracker, 2015a; UNFCCC, 2015). Da die INDCs die Länder nur zu Minderungsmaßnahmen nach 2020 verpflichten, bieten am- bitioniertere Minderungsanstrengungen vor 2020 eine weitere wichtige Möglichkeit die Emissionslu¨cke fu¨r das Jahr 2030 weiter zu reduzieren. Ziel des vorliegenden Berichts ist daher, aktuelle Minderungsanstrengungen von La¨ndern zu analysieren, Best Practice-Politiken und Maßnahmen zu identifizieren und Auswirkungen auf die Emissionsminderungen im Jahr 2020 abzuschätzen, wenn diese Best Practices global umgesetzt würden. Die Analyse dieses globalen Minderungspotentials bis zum Jahr 2020 wird ergänzt durch eine Diskussion, wie mo¨gliche Hemmnisse zur Umsetzung des Potentials überwunden werden ko¨nnen. Damit bietet der Bericht einen Beitrag zur Ermo¨glichung verstärkter Aktivita¨ten von UNFCCC-Ländern vor 2020.
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    Synergies and Conflicts between Climate Protection and Adaptation Measures in Countries of Different Development Levels
    (2017) Siabatto, Flavio Pinto; Junghans, Lisa; Weischer, Lutz; Deutschland. Umweltbundesamt; Voigt, Thomas
    How can developing countries maintain development targets, cope with unavoidable consequences of climate change and contribute to climate protection in parallel in a warming world? This question calls for the derivation of climate resilient future pathways that consider the synergies between adaptation, mitigation and sustainable development action. For 16 selected countries (BRA, KHM, COL, GRD, ETH, IND, IDN, KEN, MLI, MEX, NIC, ⁠PAK⁠, PER, PHL, ZAF, VNM) such an undertaking was started and the results are presented in this report. The Synergies report follows a pragmatic approach, which combines theoretical and data driven considerations. Therefore a matrix of more than 40 indicators was developed, which tries to rank countries according to their actual adaptive capacity.
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    Potentials and Limitations of Different Requirements (Offsetting) in Bilateral and Global Carbon Pricing Systems
    (2017) Wang-Helmreich, Hanna; Kreibich, Nico; Kurdziel, Marie-Jeanne; Wuppertal Institut für Klima, Umwelt, Energie; NewClimate - Institute for Climate Policy and Global Sustainability gGmbH; Deutschland. Umweltbundesamt; Kruse, Marcel
    This report explores the introduction of carbon taxes with a national offset component and their interactions with other policy areas, and makes recommendations on this topic. In this task, the study focuses on the approaches Chile, Mexico and South Africa have chosen for elaborating their carbon taxes. The study identifies the objectives the three countries pursue by introducing these new systems as well as the requirements they establish for the use of offsets. Furthermore, it analyses the interaction between the use of offsets and other policy areas, in particular on co-benefits, co-costs and long-term emissions mitigation trajectories. Quelle:http://www.umweltbundesamt.de/