Person: Myck, Thomas
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Myck
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Thomas
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Veröffentlichung Umweltbedingte Krankheitslasten in Deutschland(2018) Steckling, Nadine; Myck, Thomas; Mertes, Hanna; Plaß, Dietrich; Ziese, Thomas; Tobollik, Myriam; Wintermeyer, Dirk; Hornberg, ClaudiaVeröffentlichung Vereinfachte Umweltbewertung des Umweltbundesamtes(2017) Berger; Markus; Angrick, Michael; Finkbeiner, Matthias; Baumgarten, Corinna; Markard, Christiane; Fabris, Christian; Busse, Lilian; Fendler, Roland; Gromke, Ulrich; Rechenberg, Bettina; Kirschbaum, Bernd; Kosmol, Jan; Langner, Marcel; Lüdecke, Anja; Heidemeier, Joachim; Jering, Almut; Mohaupt, Volker; Moriske, Heinz-Jörn; Müller, Felix; Müschen, Klaus; Myck, Thomas; Penn-Bressel, Gertrude; Rechenberg, Jörg; Reichart, Almut; Schütze, Gudrun; Strogies, Michael; Szewzyk, Regine; Utermann, Jens; Deutschland. UmweltbundesamtDienstleistungen und Produkte zu bewerten und zu vergleichen ist eine Kernaufgabe des UBA. Die Vor- und Nachteile für Umwelt und Gesundheit verschiedener Staubsaugersysteme, die Umweltbelastung von Fernbussen im Vergleich zur Bahn oder die umweltfreundliche Beheizung eines Einfamilienhauses - mit diesen und vergleichbaren Fragen beschäftigen sich unsere Experten. Um das Vorgehen bei der Bewertung von Umweltbelastungen zu vereinheitlichen und transparenter zu machen, haben die zuständigen Arbeitseinheiten in Zusammenarbeit mit der Technischen Universität Berlin die Methoden, die das Amt bei der Bewertung von Umweltbelastungen einsetzt, im Leitfaden VERUM zusammengestellt. Seit 2/2017 steht die aktualisierte Fassung VERUM 2.0 zur Verfügung. Quelle: https://www.umweltbundesamt.de/Veröffentlichung Burden of Disease Due to Traffic Noise in Germany(2019) Hintzsche, Matthias; Myck, Thomas; Plaß, Dietrich; Tobollik, Myriam; Wothge, JördisTraffic noise is nearly ubiquitous and thus can affect the health of many people. Using the German noise mapping data according to the Directive 2002/49/EC of 2017 and exposure-response functions for ischemic heart disease, noise annoyance and sleep disturbance assessed by the World Health Organizationâ€Ìs Environmental Noise Guidelines for the European Region the burden of disease due to traffic noise is quantified. The burden of disease is expressed in disability-adjusted life years (DALYs) and its components. The highest burden was found for road traffic noise, with 75,896 DALYs when only considering moderate evidence. When including all available evidence, 176,888 DALYs can be attributable to road traffic noise. The burden due to aircraft and railway noise is lower because fewer people are exposed. Comparing the burden by health outcomes, the biggest share is due to ischemic heart disease (90%) in regard to aircraft noise, however, the lowest evidence was expressed for the association between traffic noise and ischemic heart disease. Therefore, the results should be interpreted with caution. Using alternative input parameters (e.g., exposure data) can lead to a much higher burden. Nevertheless, environmental noise is an important risk factor which leads to considerable loss of healthy life years. Quelle: https://www.mdpi.comVeröffentlichung Infraschall von Windenergieanlagen(2022) Myck, Thomas; Wothge, JördisVeröffentlichung Calculating noise exposure in Germany(2017) Myck, Thomas; Vogelsang, Berthold M.Veröffentlichung Transposition of CNOSSOS-EU into german law(2019) Myck, Thomas; Weinandy, RenéVeröffentlichung Determination and assessment of noise from wind turbines in Germany(2016) Bauerdorff, Andrea; Myck, ThomasIn 2014, 28.2 % of the total electrical energy has been generated from renewable energy sources within the European Union. In this context, wind turbines are of great importance. Especially in Germany, the number of these installations has continuously increased in the last years. Therefore, it is particularly important to have clear legal regulations for noise protection by wind turbines. Wind turbines with a height of more than 50 m are subject to licensing pursuant to the German Federal Immission Control Act. Assessment of noise immissions from wind turbines is carried out according to a General Administrative Provision to the Federal Immission Control Act, which is called ̮Technical Instructions on Noise Abatement - TA NoiseŁ. It describes the methods for the determination and the assessment of noise caused by industrial or commercial installations, including wind turbines. These regulations will be explained in detail. Moreover, the low-frequency noise immissions of wind turbines will be discussed and evaluated. Quelle: PROCEEDINGS of the 22nd International Congress on AcousticsVeröffentlichung Silvesterfeuerwerk: Einfluss auf Mensch und Umwelt(Umweltbundesamt, 2023) Dauert, Ute; Gerwig, Holger; Kessinger, Susan; Kuntze, David; Myck, Thomas; Straff, Wolfgang; Deutschland. UmweltbundesamtEin Feuerwerk ist schön anzusehen. Es hat aber auch negative Seiten: Verbrennungen, Augenverletzungen und Hörschädigungen, Explosionsschäden und andere Sachschäden an Fahrzeugen und Gebäuden, der Eintrag von Plastik in die Umwelt, enorme Müllmengen, verängstigte Haustiere sowie ökologische Schäden und die Störung von Wildtieren. Jährlich werden rund 2.050 Tonnen Feinstaub (PM10) durch das Abbrennen von Feuerwerkskörpern frei gesetzt, der größte Teil davon in der Silvesternacht. Diese Menge entspricht knapp einem Prozent der gesamt freigesetzten Feinstaubmenge in Deutschland. Die Broschüre zeigt anhand aktueller Auswertungen von Luftdaten, dass am ersten Tag des neuen Jahres die Luftbelastung mit gesundheitsgefährdendem Feinstaub vielerorts so hoch ist, wie sonst im ganzen Jahr nicht. Zudem fasst sie alle relevanten Wirkungen des Feuerwerks auf Mensch und Umwelt zusammen. Quelle: umweltbundesamt.deVeröffentlichung Measures to abate railway noise in Germany(2015) Myck, Thomas; Weinandy, RenéEnvironmental noise is an important issue causing one of the most common public com-
plaints in Germany and within the EU. Noise causes health threats, like cardiovascular ef-
fects and cognitive impairment and has an enormous negative economic impact. The most
important source for rail noise is freight trains that operate around the clock. The enormous
ecological "Achilles' heel" of railway traffic is the noise. Especially during the nights, the
noise impairment is up to 25 dB(A) above the threshold, which is to be aspired in terms of a
precautious health protection of the people. Noise is of high relevance with respect to any
expansion, upgrade or construction measures of railway infrastructure. Therefore, it is agreed
to enlarge noise protection measures to a wide degree. There are a number of technical
measures available, e.g. retrofitting of the freight wagons to alternative brake systems.
Moreover, legal measures like the TSI Noise exist. This Noise Technical Specification for
Interoperability constitutes general requirements for the transnational railway traffic in Eu-
rope. The presentation gives an overview on these technical and legal measures to efficientlyabate railway noise in Germany. Quelle: http://iiav.org
Veröffentlichung Zum Jahreswechsel: Wenn die Luft "zum Schneiden" ist(Umweltbundesamt, 2019) Dauert, Ute; Gerwig, Holger; Myck, Thomas; Kuntze, David; Straff, Wolfgang; Deutschland. UmweltbundesamtEin Feuerwerk ist schön anzusehen. Es hat aber auch negative Seiten: Verbrennungen, Augenverletzungen und Hörschädigungen, Explosionsschäden und andere Sachschäden an Fahrzeugen und Gebäuden, der Eintrag von Plastik in die Umwelt, enorme Müllmengen, verängstigte Haustiere sowie ökologische Schäden und die Störung von Wildtieren. Jährlich werden rund 4.200 Tonnen Feinstaub (PM10 ) durch das Abbrennen von Feuerwerkskörpern frei gesetzt, der größte Teil davon in der Silvesternacht. Diese Menge entspricht in etwa 25 Prozent der jährlich durch Holzfeuerungen und ca. zwei Prozent der gesamt freigesetzten Feinstaubmenge in Deutschland. Die Broschüre zeigt anhand aktueller Auswertungen von Luftdaten, dass am ersten Tag des neuen Jahres die Luftbelastung mit gesundheitsgefährdendem Feinstaub vielerorts so hoch ist, wie sonst im ganzen Jahr nicht. Zudem fasst sie alle relevanten Wirkungen des Feuerwerks auf Mensch und Umwelt zusammen. Quelle: https://www.umweltbundesamt.de