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Development of a market-based mechanism or emission trading scheme for aviation that is optimal from an ecological and economic perspective as a reference and benchmark for the market-based mechanism negotiated under ICAO
Development of a market-based mechanism or emission trading scheme for aviation that is optimal from an ecological and economic perspective as a reference and benchmark for the market-based mechanism negotiated under ICAO
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Cames, Martin, Sabine Gores and Verena Graichen, 2017. Development of a market-based mechanism or emission trading scheme for aviation that is optimal from an ecological and economic perspective as a reference and benchmark for the market-based mechanism negotiated under ICAO [online]. Dessau-Roßlau: Umweltbundesamt. Verfügbar unter: https://openumwelt.de/handle/123456789/4393
Abstract german
Der internationale Luftverkehr ist eine der am stärksten wachsenden Emissionsquellen. Die EU hat den Luftverkehrssektor seit 2012 in das europäische Emissionshandelssystem (EU ETS) einbezogen. Um die Entwicklung einer globalen marktbasierten Maßnahme für den internationalen Luftverkehr zu erleichtern, hat die EU die Anwendung des EU ETS bis 2016 auf Intra-EWR Flüge begrenzt. In 2016 hat ICAO das so genannte Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA) angenommen. Nach dieser Entscheidung muss die Behandlung und die Abgrenzung des Luftverkehrs im ETS neu festgelegt werden. In diesem Projekt wurde eine theoretische Analyse zur Identifizierung eines optimalen GMBM durchgeführt. Im Anschluss wurden diese Ergebnisse durch eine Modellierung verglichen und verifiziert. Nach diesen grundsätzlichen Überlegungen wurden die Hauptmerkmale von COR-SIA und dem ETS vorgestellt und die daraus resultierende Nachfrage an Emissionsreduktionen bzw. Offsets betrachtet. Ein besonderes Augenmerk lag dabei auf der Abdeckung der Luftverkehrsemissionen in beiden Systemen und deren Auswirkung auf das europäische NDC-Ziel im Jahr 2030. Dazu wurden Szenario Rechnungen mit AERO-MS verwendet. Für die Zeit nach 2020 wurden die Emissionen des Luftverkehrs und der CORSIA-Vorschlag mit den globalen Emissionspfaden verglichen, die für die Einhaltung einer Klimaerwärmung "deutlich unter 2˚ C" erforderlich sind. Schließlich wurden Optionen zur Verbindung des EU ETS und CORSIA in der Periode nach 2020 betrachtet. Quelle: Forschungsbericht
Abstract english
The sector of international aviation emissions is one of the fastest growing GHG emission sources. Since 2012 the EU has included aviation emissions in the EU emissions trading scheme (EU ETS). In order to facilitate the development of a Global Market Based Measure (GMBM) for international aviation, the EU has limited the application of the EU ETS to intra-EEA flights till 2016. In 2016 ICAO has adopted the so called Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA)1. Following this decision the treatment and coverage of aviation in the EU ETS has to be reassessed. In this project a design of a Global Market-Based Mechanism for international aviation that is most favorable from a climate and economic perspective has been theoretically identified. In the next step different options have been compared based on a detailed model analysis. After these general considerations the actual development with regard to market based mechanisms has been assessed. Therefore the actual coverage of aviation emissions on international level under CORSIA and on EU level under the EU ETS has been discussed and compared. The need for emissions reduction targets for domestic and international aviation is explained and it is discussed if existing targets are consistent with the "well below 2˚ C" objective from the Paris agreement. This is followed by an analysis of options to link both mitigation systems once the GMBM becomes effective from 2021 onwards. Hereby possible scenarios to align the EU ETS for aviation to the GMBM are discussed, together with the impacts of these scenarios. Quelle: Forschungsbericht