Person:
Bopst, Juliane

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Bopst
Vorname
Juliane
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  • Veröffentlichung
    Wohin geht die Reise?
    (Umweltbundesamt, 2019) Bopst, Juliane; Hölzer-Schopohl, Olaf; Lindmaier, Jörn; Myck, Thomas; Schmied, Martin; Weiß, Jan; Alsleben, Carsten; Berger, Juliane; Biegel-Engler, Annegret; Bölke, Michael; Bunz, Maxie; Burger, Andreas; Claussen, Ulrich; Dauert, Ute; Douglas, Martyn; Dziekan, Katrin; Eichhorn, Daniel; Hain, Benno; Hanke, Gerolf; Hartmann, David; Herbener, Reinhard; Hermann, Hans-Joachim; Hilliges, Falk; Hintzsche, Matthias; Keßler, Hermann; Köhler, Kay; Krakau, Manuela; Kruse, Marcel; Kühleis, Christoph; Lambrecht, Martin; Landgrebe, Jürgen; Lange, Martin; Langner, Marcel; Lünenbürger, Benjamin; Mutert, Tina; Penn-Bressel, Gertrude; Purr, Katja; Rechenberg, Jörg; Reißmann, Daniel; Salzborn, Nadja; Seven, Jan; Straff, Wolfgang; Thierbach, Roman; Tobollik, Myriam; Treichel, Julia; Voigt, Thomas; Vollmer, Carla; Schlippenbach, Ulrike von; Wachotsch, Ulrike; Weinandy, René; Wetzel, Frank; Wintermeyer, Dirk; Wolke, Frank; Wothge, Jördis
    Immer mehr Menschen fliegen. Allein 2018 nahm der weltweite Passagierluftverkehr gegenüber dem Vorjahr um 6,7 Prozent zu. Und er wächst weiter. Damit wachsen auch die Belastungen. Das Umweltbundesamt (UBA ) widmet sich mit dieser Broschüre daher einer wichtigen und zugleich sehr komplexen Materie. Wieviel Luftverkehr ist tatsächlich notwendig? Zu welchen Kosten für Mensch, Klima und Umwelt ist er in Zukunft tragbar? Wie gelingt eine Verkehrswende, die nicht nur Flugzeuge und Flughäfen, sondern auch Veränderungen in Wirtschaft und im Konsumverhalten erfasst? Quelle: https://www.umweltbundesamt.de
  • Veröffentlichung
    A standardised and practicable approach to calculating aircraft noise according to CNOSSOS-EU
    (2017) Bopst, Juliane
    The introduction of the EU-wide harmonised noise assessment methods CNOSSOS-EU according to Annex II of the Environmental Noise Directive 2002/49/EG aims at establishing a calculation methodology for determining, inter alia, aircraft noise (CNOSSOS-Air), which will be applicable as from 31.12.2018 in all member states. Before the implementation of CNOSSOS-EU the national assessment methods differed in algorithms describing the sound source and propagation and furthermore in regard to input data from national databases. Additional deviations arose from different software implementations and parameter settings made by the end user. This led to the development of CNOSSOS-EU with the aim of enhanced comparability of noise maps. In the case of aircraft noise the decision was made in favor of the third edition of Doc. 29 of the European Civil Aviation Conference (ECAC). This calculation method is a highly flexible instrument enabling flight procedure modelling in any precision depending on the application purpose. An essential precondition for comparable computation results are unique specifications for individual calculation steps allowing for a uniform approach to noise mapping. Here in particular, CNOSSOS-Air still has potential for optimisation. Due to the multitude of loopholes, e.g. when modelling turns or lateral track dispersions of swathes, the calculation method is in many ways unspecified leaving the end user with a scope of interpretation. This leads to different modelling approaches which substantially complicate a quality assurance. Furthermore CNOSSOS-Air generates flight profiles using procedural steps thus requiring sound knowledge of flight procedures, particularly the setting of thrust, flaps and landing gear. Since these parameters are usually insufficiently known they must be estimated which leads to results that correspond more or less to reality. Based on the national implementation of CNOSSOS In Germany it is the intention to show how CNOSSOS-Air can be concretised to assure both quality and practicality. Quelle: http://www.ingentaconnect.com/
  • Veröffentlichung
    Umweltschonender Luftverkehr
    (Umweltbundesamt, 2019) Bopst, Juliane; Herbener, Reinhard; Hölzer-Schopohl, Olaf; Lindmaier, Jörn; Myck, Thomas; Weiß, Jan; Alsleben, Carsten; Berger, Juliane; Bölke, Michael; Bunz, Maxie; Burger, Andreas; Claussen, Ulrich; Dauert, Ute; Douglas, Martyn; Dziekan, Katrin; Eichhorn, Daniel; Glante, Frank; Hain, Benno; Hanke, Gerolf; Hartmann, David; Hermann, Hans-Joachim; Hilliges, Falk; Hintzsche, Matthias; Keßler, Hermann; Köhler, Kay; Krakau, Manuela; Kruse, Marcel; Kühleis, Christoph; Lambrecht, Martin; Landgrebe, Jürgen; Lange, Martin; Langner, Marcel; Lünenbürger, Benjamin; Mutert, Tina; Penn-Bressel, Gertrude; Purr, Katja; Rechenberg, Jörg; Reißmann, Daniel; Richter, Simone; Salzborn, Nadja; Schlömer, Steffen; Schmied, Martin; Seven, Jan; Straff, Wolfgang; Thierbach, Roman; Tobollik, Myriam; Treichel, Julia; Voigt, Thomas; Vollmer, Carla; Schlippenbach, Ulrike von; Wachotsch, Ulrike; Weinandy, René; Wetzel, Frank; Wintermeyer, Dirk; Biegel-Engler, Annegret
    Ein "weiter so" ist im Luftverkehr nicht möglich, sonst verfehlen wir die Klimaschutzziele und kommen in der Minderung des Fluglärms nicht weiter. Darum hat das Umweltbundesamt (UBA ) in dieser Studie eine Strategie erarbeitet, wie ein umwelt- und klimaschonender, treibhausgasneutraler und lärmarmer Luftverkehr in Zukunft möglich wäre. Die Politik - auf internationaler, nationaler und lokaler Ebene - kann so für Kostengerechtigkeit hinsichtlich der ökonomischen Rahmenbedingungen für die verschiedenen Verkehrsarten sorgen, die Planung und Nutzung der Flughafeninfrastruktur nach Umweltgesichtspunkten optimieren, den Luftverkehr auf nachhaltige Treibstoffe umstellen und die Lärmbelastung deckeln und schrittweise abbauen. Quelle: https://www.umweltbundesamt.de/