Person: Wothge, Jördis
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Forschungsvorhaben
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Berufsbeschreibung
Nachname
Wothge
Vorname
Jördis
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Veröffentlichung Burden of Disease Due to Traffic Noise in Germany(2019) Hintzsche, Matthias; Myck, Thomas; Plaß, Dietrich; Tobollik, Myriam; Wothge, JördisTraffic noise is nearly ubiquitous and thus can affect the health of many people. Using the German noise mapping data according to the Directive 2002/49/EC of 2017 and exposure-response functions for ischemic heart disease, noise annoyance and sleep disturbance assessed by the World Health Organizationâ€Ìs Environmental Noise Guidelines for the European Region the burden of disease due to traffic noise is quantified. The burden of disease is expressed in disability-adjusted life years (DALYs) and its components. The highest burden was found for road traffic noise, with 75,896 DALYs when only considering moderate evidence. When including all available evidence, 176,888 DALYs can be attributable to road traffic noise. The burden due to aircraft and railway noise is lower because fewer people are exposed. Comparing the burden by health outcomes, the biggest share is due to ischemic heart disease (90%) in regard to aircraft noise, however, the lowest evidence was expressed for the association between traffic noise and ischemic heart disease. Therefore, the results should be interpreted with caution. Using alternative input parameters (e.g., exposure data) can lead to a much higher burden. Nevertheless, environmental noise is an important risk factor which leads to considerable loss of healthy life years. Quelle: https://www.mdpi.comVeröffentlichung Aktuelle Erkenntnisse zu den kombinierten Wirkungen von Geräuschen(2016) Wothge, JördisDie Bevölkerung ist einer Vielzahl von Lärmquellen ausgesetzt, wobei sie häufig von unterschiedlichen Quellen gleichzeitig belastet wird. So sind rund 40 Millionen Menschen in Deutschland von zwei oder mehr Quellenarten betroffen. Es ist daher naheliegend, eine wirkungsgerechte Gesamtlärmbewertung vorzunehmen. Dementsprechend zielen sowohl der Koalitionsvertrag der Parteien der Bundesregierung als auch die EU-Umgebungslärmrichtlinie auf eine solche Bewertung ab. Mit der Richtlinie VDI 3722 Blatt 2 ist ein wichtiger Schritt in diese Richtung erfolgt. Darauf aufbauend sollen in einem aktuellen Forschungsvorhaben des Umweltbundesamts die Grundlagen für eine fundierte Bewertung der Gesamtlärmproblematik deutlich erweitert werden. Hierzu zählen u. a. die Identifikation und Schließung bestehender Regelungslücken, die Erarbeitung eines Finanzierungsmodels für Lärmschutzmaßnahmen durch Gesamtlärm, die Erstellung eines Rechtsgutachtens und die Qualitätssicherung des Modells durch seine Modellierung in einer Musterstadt. Quelle: http://zeitschrift-fuer-laermbekaempfung.deVeröffentlichung Auswirkungen von Lärm auf die Gesundheit und Lebensqualität(2017) Wothge, Jördis