Person: Wothge, Jördis
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Forschungsvorhaben
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Berufsbeschreibung
Nachname
Wothge
Vorname
Jördis
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Veröffentlichung Burden of Disease Due to Traffic Noise in Germany(2019) Hintzsche, Matthias; Myck, Thomas; Plaß, Dietrich; Tobollik, Myriam; Wothge, JördisTraffic noise is nearly ubiquitous and thus can affect the health of many people. Using the German noise mapping data according to the Directive 2002/49/EC of 2017 and exposure-response functions for ischemic heart disease, noise annoyance and sleep disturbance assessed by the World Health Organizationâ€Ìs Environmental Noise Guidelines for the European Region the burden of disease due to traffic noise is quantified. The burden of disease is expressed in disability-adjusted life years (DALYs) and its components. The highest burden was found for road traffic noise, with 75,896 DALYs when only considering moderate evidence. When including all available evidence, 176,888 DALYs can be attributable to road traffic noise. The burden due to aircraft and railway noise is lower because fewer people are exposed. Comparing the burden by health outcomes, the biggest share is due to ischemic heart disease (90%) in regard to aircraft noise, however, the lowest evidence was expressed for the association between traffic noise and ischemic heart disease. Therefore, the results should be interpreted with caution. Using alternative input parameters (e.g., exposure data) can lead to a much higher burden. Nevertheless, environmental noise is an important risk factor which leads to considerable loss of healthy life years. Quelle: https://www.mdpi.comVeröffentlichung Fachliche Einschätzung der Lärmwirkungsstudie NORAH(2016) Bunz, Maxie; Wothge, Jördis; Deutschland. UmweltbundesamtIm Oktober 2011 eröffnete der Verkehrsflughafen Frankfurt am Main seine vierte Landebahn (Nord-West). Im Zuge der Eröffnung dieser Landebahn und der Veränderungen um den Frankfurter Flughafen hat das Umwelt- und Nachbarschaftshaus (UNH) eine umfangreiche Erhebung zu den Auswirkungen des Lärms auf die Gesundheit und Lebensqualität in der Region Frankfurt am Main in Auftrag gegeben. Die NORAH-Studie (Noise Related Annoyance, Cognition, and Health) besteht aus fünf Modulen, die unterschiedliche Parameter - Lebensqualität und Belästigung, Schlaf, Krankheitsrisiken, Blutdruck, kognitive Entwicklung von Kindern - im Zusammenhang mit Verkehrslärm untersuchen. Diese Teilstudien unterscheiden sich erheblich in Design und Methodik und werden daher im Folgenden einzeln diskutiert und bewertet. Hierfür werden sowohl die aus Sicht des Umweltbundesamtes wichtigsten Ergebnisse der Studie herausgearbeitet als auch Handlungsfelder aufgezeigt. Die Studienteile werden zunächst im Einzelnen kurz besprochen und abschließend wird ein Gesamtfazit gezogen.
Quelle: Verlagsinformation