Watermann, BurkardDaehne, DagmarFürle, ConstanzeFeibicke, MichaelSchwanemann, TorstenSetzer, SaschaOosterwoud, Marieke2024-06-162024-06-162017Study comphttps://doi.org/10.60810/openumwelt-6422https://openumwelt.de/handle/123456789/6752Um modellbasierte Prognosen von Antifouling-Wirkstoffeinträgen durch Sportboote durchzuführen,müssen im Rahmen der EU-Biozidproduktzulassung belastbare Daten zum Bestand vonSportbooten und Häfen mit ihren Liegeplätzen vorliegen. Für Deutschland waren bisher solcherepräsentativen Daten nicht verfügbar. Vor dieser Ausgangslage initiierte und förderte das Umweltbundesamteine umfassende Studie (UFOPLAN 2011, FKZ 3711 67 432), um den Bestand anLiegeplätzen für Sportboote in Marinas und kleineren Häfen im Binnen- und Küstenbereich zuerfassen. Die bundesweite Bestandsaufnahme der Liegeplätze ergab eine Gesamtanzahl von206.279, von denen sich 146.425 (71 %) im Süßwasser, 54.079 (26,2 %) im Brackwasser (Salinität<18?) und 5.775 (2,8%) im Salzwasser befanden. Die Charakteristika und Formen der Sportboothäfenim Süßwasser waren sehr heterogen und entsprachen nicht dem klassischen Schemavon offenen und geschlossenen Häfen. Die Anzahl der Boote an den Liegeplätzen variierte sehrstark in Abhängigkeit vom Revier und der Sportbootsaison. Als Gebiete mit hohen Liegeplatzzahlenerwiesen sich die Ostseeküste, die Unterelbe ab Hamburg, die Mecklenburger Seenplatte,die Gewässer in und um Berlin und der Bodensee mit weiteren Voralpenseen. In einem weiteren Arbeitsschritt wurden in 50 repräsentativen Sportboothäfen Wasserprobengezogen und auf die aktuell erlaubten Antifoulingbiozide und deren Abbauprodukte analysiert,um das Vorkommen von Antifoulingbioziden in der Wasserphase von Sportboothäfen im Küsten-und Binnenbereich zu dokumentieren.Im dritten Schritt wurden die gemessenen Konzentrationen mit denen verglichen, die mittelsder Computermodellierung mit MAMPEC errechnet wurden. Es stellte sich heraus, dass dasMAMPEC-Modell im Gegensatz zu Küstenhäfen für Süßwasserhäfen nur bedingt zuverlässig ist. Quelle: ForschungsberichtReliable data on the inventory of leisure boats and marinas with their amounts of berths haveto be used in the framework of the EU biocidal products regulation. For Germany, such areawide data were lacking so far. A comprehensive survey was initiated and funded by the FederalEnvironment Agency (UFOPLAN 2011, FKZ 3711 67 432) in order to quantify the amount of leisureboats in marinas and other locations in both inland and inshore waters. The census of thenumber of leisure boats at their berths in German waters revealed a total of 206,279, of which146,425 (71 %) boats were located in freshwater, 54,079 (26.2 %) boats in brackish waters (salinity<18? and5.775 (2,8 %) boats in marine waters. The structure and characteristics of freshwaterharbours were quite heterogeneous. Areas of high density of leisure boats were identifiedat the western Baltic Sea coast, the Lower Elbe around Hamburg, the Mecklenburg Lake District,Berlin with its surrounding waters, and Lake Constance with further pre-alpine lakes. In the second work package, water concentrations of currently used antifouling biocides andsome of their specific breakdown products were screened in 50 selected marinas in order todemonstrate the variety of antifouling active substances occurring in German leisure boat harbours.Finally, in a third work package, measured antifouling concentrations in selected marinas werecompared with those calculated using the MAMPEC model. With emphasis on freshwater sitesthe reliability of MAMPEC turned out to be restricted in view of the actual antifouling exposurein German leisure boat harbours. Quelle: ForschungsberichteReliable data regarding the amounts of leisure boasts and number of berths in marinas are needed for the EU biocidal products regulation of antifouling products. Since for Germany such data are lacking, a national survey was initiated by the German Federal Environmental Agency. The survey counted 206279 leisure boats, of which 71% is located in freshwater, 26% in brackish water, and 3% in salt water. High densities of boats were found at the western Baltic Sea, Lower Elbe, Mecklenburg Lake District, and Lake Constance. Antifouling concentrations were measured in selected marinas. MAMPEC was used to predict antifouling concentrations, and results the compared to measured concentrations.1 Onlineressource (getrennte Zählung)online resourceenghttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/AntifoulingAnstrichRisikoanalyseExpositionEmissionssituationBundesrepublik DeutschlandNordseebiocidal product regulationantifouling paintantifouling coatingleisure boatberthsMAMPECwater pollutionAntifouling biocides in German coastel & inland waters - how reliable are exposure prognoses of EU-scenario models for marinas?Antifouling biocides in German coastel & inland waters - how reliable are exposure prognoses of EU-scenario models for marinas?ForschungsberichtChemicals