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Veröffentlichung Pilotstudie zu GerES VI - Stichprobenziehung und Werbung der Zielpersonen(Umweltbundesamt, 2019) Gößwald, Antje; Robert-Koch-Institut; Deutschland. Umweltbundesamt; Schulz, ChristineMit der Deutschen Umweltstudie zur Gesundheit (GerES) ermittelt das Umweltbundesamt Informationen zu korporalen Schadstoffbelastungen der Bevölkerung in Deutschland und untersucht chemische, biologische und physikalische Belastungen im häuslichen Bereich und in der Wohnumgebung. Die letzte GerES-Datenerhebung bei Erwachsenen fand vor 20 Jahren statt. Es war daher dringend angezeigt erneut Erwachsene zu befragen und zu untersuchen. Das RKI und MRI führten gemeinsam eine Vorstudie für die große bundesweite Gesundheits- und Ernährungsstudie (gern) durch. Diese Studie soll in der Hauptphase mit der Studie des Umweltbundesamts (UBA), GerES VI, verknüpft werden. Bisher wurde GerES immer in Anbindung an die Gesundheitssurveys des Robert-Koch-Institutes (RKI) durchgeführt. Da der nächste Gesundheitssurvey für Erwachsene vom RKI zusammen mit der Ernährungsstudie des Max-Rubner-Institutes (MRI) durchgeführt wird, galt es diese neuen Konstellationen in Pilotstudien zu testen. Es wurde entschieden bei dem Pretest ein Convenience Sample zur Teilnahme einzuladen und eine Fallzahl von 120 Personen anzustreben. Der gern-Pretest fand statt von 03. September bis 17. Dezember und die Pilotstudie zu GerES VI erstreckte sich vom 7. bis zum 27. Januar 2019. Hauptziel dieses Forschungsvorhabens war die Prüfung, ob GerES VI in der neuen Konstellation erfolgreich durchgeführt werden kann. In dem vorliegenden Bericht werden sowohl die Ergebnisse des gern-Pretests als auch der Pilotstudie zu GerES VI vorgestellt. Die gewonnenen Informationen und Erkenntnisse der beiden Vorstudien werden gemeinsam bewertet, und sollen für die Planung der gern- und GerES VI-Hauptstudie und für die Integration von GerES VI in gern genutzt werden. Quelle: ForschungsberichtVeröffentlichung Results of the International Workshop 'From Global Burden of Disease Studies to National Burden of Disease Surveillance'(2016) Robert-Koch-Institut; Scheidt-Nave, C.; Ziese, T.; Fuchs, J.; Kraywinkel, K.; Lippe, E. von der; Eckmanns, T.; Haller, S.; Buchholz, U.; Plaß, DietrichBackground:
Health systems all over the world need adapt to the new challenges that result from
sociodemographic, epidemiologic and environmental changes. The challenges arise from infectious
diseases and antimicrobial/antibiotic resistance but also from a vastly increasing burden of noncommunicableand age-related health conditions. The Global Burden of Disease (GBD) framework
was first introduced the early 1990s with the aim to permit a first global comprehensive and
comparable evaluation of population health [1]. With the new update of the GBD, experts at the
Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) in Seattle have refined the methodology to permit
burden of disease analyses that are comparable over time. Increasingly individual countries have not
only joined the GBD network, but also initiated national burden of disease studies adapted to the
specific Public Health challenges in their countries [2-4]. So far, Germany has only participated with
single experts or provided national health survey data [5]. The international workshop "From Global
Burden of Disease Studies to National Burden of Disease SurveillanceŁ aimed to enhance the
cooperation in public health research and exchange of information between GBD researchers and
public and environmental health institutes in Germany.
Methods:
The Workshop was organized by the Robert Koch Institute (RKI) and the German Environment
Agency (UBA) in cooperation with the German Society for Epidemiology (DGEpi) e.V. and Bielefeld
University.The framework, methodology and results from recent GBD analyses were presented by T. Achoki andM. Forouzanfar (IHME) and J. Schmidt (Public Health England). C.E. Stein (WHO) reflected on criticalaspects of the methodology and the need for adjustments towards country-specific challenges.
Researchers from the RKI presented analyses from non-communicable disease surveillance in
Germany including Public Health and data challenges and different approaches for estimating the
burden of communicable diseases using the examples of healthcare associated infections and
influenza. D. Plass (UBA) described environmental burden of disease assessments for Germany.
Results:
The workshop provided deeper insight into the concepts and methodology of the GBD framework
and clearly demonstrated the potential to use this approach for country-specific Public Health
research and evaluation, not only at the national but also at smaller geographical level. Theworkshop stimulated ideas for improving data collection systems and the use of already available
data sources. Setting up a continuous research network turned out to be a central issue, to
strengthen collaboration and to jointly use this the methodology to identify important health
changes and intervention effects. Cooperation will be essential to further improve analysis methods
and data transparency.
Conclusions:
National burden of disease surveillance is considered being not only a mission, but a dynamic process
of important value for Public Health in Germany. The following next steps were envisaged:
Set up a national burden of disease research network between IHME and national institutes and built
up a training program to strengthen the knowledge of country experts. It is also aimed to foster
research in the fields of disability weights, co-/multimorbidity and frailty indicators. Further, regional
differences and also social disparities should be covered.© C Scheidt-Nave1, T Ziese1, J Fuchs1, K Kraywinkel1, E von der Lippe1, T Eckmanns1, S Haller1, UBuchholz1, D Plaß2Veröffentlichung Umwelt und Kindergesundheit(2013) Deutschland. Umweltbundesamt; Deutschland. Bundesamt für Strahlenschutz; Bundesinstitut für Risikobewertung (Berlin); Robert-Koch-Institut